Van Excel naar SEPA

Van Excel naar SEPA

Vanaf 1 februari 2014 is het niet meer mogelijk om bij je bank verzamel- en incassobatches aan te maken. In Nederland gebruiken we het CLIEOP03 formaat. Ik vond het zelf altijd super handig om de incassobatch rechtstreeks bij de bank aan te maken. Dat werkte heel makkelijk. Inloggen, Incassogroep uitbreiden met nieuwe klantgegevens en in één handeling de incassobatch klaarzetten voor de nieuwe maand.

Vanaf 1 februari is het verplicht om een incasso of betaalbatch aan te bieden in XML-formaat. De bank meldde mij dat ik die moest aanmaken met behulp van een boekhoudprogramma. Veel kleine(re) ondernemers gebruiken echter geen boekhoudprogramma, maar doen hun administratie met Excel (met ons programma bijvoorbeeld).

Ik ben op zoek gegaan naar een goed alternatief om vanuit Excel betaal- en/of incassobatches aan te maken.

  • Een gratis versie die ik heb gevonden is de tool van Ro-Pay. Ga naar hun website en klik op Downloads. Daar kun je het programma en voorbeeldbestanden downloaden. Je moet wel Excel versie 2007 of hoger hebben.
  • Een betaalde versie vind je bij Sepa-bestand.nl. Voor EUR 29 koop je daar een incasso of betaalversie, waarmee je in 1 batch 250 incasso opdrachten mee kunt geven.

Succes met de overgang naar SEPA.

P.S. SEPA heeft geen gevolgen voor het gebruik van Boekhouden in Excel, met uitzondering van je eigen bankgegevens die je vermeldt op de factuur. Daar wordt al vanaf versie 2.1 rekening mee gehouden.

Update: incasso importeren met Excel bij ING

Sinds enige tijd is het mogelijk bij de ING om je incasso’s te importeren met een Excel-bestand. Dit bestand kun je gratis downloaden bij internet bankieren van de ING Het werkt heel simpel:

  1. Download gratis de Excel-template voor je incassobatch.
  2. Vul de Excel-template in. Dit wijst zich vanzelf
  3. Upload de Excel-template. Vergeet niet je incassobatch te autoriseren in de verzendlijst.

Prima service van de ING!

2 Reacties aan “Van Excel naar SEPA”

  1. Joke Ampt 19 november 2015 at 12:25 #

    Wij willen een kleine administratie opzetten voor servicekosten verzekeringen incasso’s. Dus alleen voor de verzekeringsklanten. Van de ANB Amro hoorden wij dat incasso’s alleen via de boekhouding gaan. Nu las ik da in Excel dit ook gaat via een boekhoudpakket. Welk pakket moeten wij aanschaffen om er zeker van te zijn dat SEPA incasso opdrachten naar de bank aangeleverd kunnen worden?

    Graag hoor ik van U.

    m.vr.gr.
    Joke Ampt
    0186-619300

Geef een reactie

error: Let op: Deze inhoud is beschermd!!

Login