Begroting maken? Prinsjesdag is achter de rug. We weten nu min of meer waar we aan toe zijn in 2019. Op zich is het niet zo belangrijk welke beslissingen de overheid neemt, want ik vind dat je als ondernemer sowieso je eigen plan moet maken. Dat doe ik op de volgende manier.
Businessplan op 1 A4
Zelf maak ik ieder jaar rond deze tijd mijn businessplan op 1 A4’tje. Dit ene velletje papier wat ik maak ter voorbereiding voor de begroting 2019 beantwoordt vragen zoals:
- Wat voor soort ondernemer wil ik zijn en wat vind ik echt belangrijk?
- Wat wil ik graag bereiken?
- Wie zijn mijn klanten of welke doelgroepen wil ik helpen?
- Met welke problemen wil ze helpen en op welke manier?
- Welke nieuwe producten en/of diensten ga ik aanbieden?
- Wat zijn mijn kwantitatieve doelstellingen voor volgend jaar? Bijvoorbeeld:
- Hoeveel omzet wil ik maken per productgroep?
- Hoeveel nieuwe leads wil ik genereren?
- Met welke frequentie schrijf ik blogartikelen?
- Welke klanttevredenheid wil ik scoren?
- Hoe ga ik deze doelstellingen behalen? Wat zijn mijn strategieën?
- Hoe meet ik of deze strategieën werken?
- En hoe ziet mijn actieplan er voor volgend jaar uit? Wat gaat mijn team doen en wanneer?
Business Planner
Nu ik weet wat mijn doelen zijn voor volgend jaar maak ik een planning voor 2019 met behulp van mijn Business Planner. Dat is een tool die helpt om mijn lange en korte termijn plannen op te delen en te integreren in mijn dagelijks leven. En voor de begroting 2019 geeft me dat heel veel duidelijkheid.
Elke deel van de Business Planner geeft genoeg structuur om te dienen als solide uitgangspunt, terwijl er nog steeds voldoende ruimte is voor aanpassingen. Het ontwerp balanceert structuur en flexibiliteit, waardoor ik dit eenvoudig kan toepassen in mijn alledaags leven. De Business Planner neemt mijn lange termijn doelstellingen en deelt ze op in kleinere maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse stappen.
- De jaarindeling helpt mij om een jaarplan te maken om mijn doelen te bereiken. Deze indeling kan worden gebruikt om checkpoints en deadlines te markeren in de maand- en weekindeling. Ik stel focus punten voor elke maand en besluit welke projecten ik wil uitvoeren. Bijvoorbeeld: de ontwikkeling en lancering van een nieuwe Excel-template.
- De maandindeling helpt mij voort te borduren op de vorige maand. Ik definieer mijn belangrijkste doelen, vertaal mijn doelen in actiestappen en deadlines. Alle gegevens uit de jaarindeling worden eveneens getoond, zodat mijn maandplanning snel klaar is.
- De weekindeling stelt mijn zakelijke en persoonlijke doelen in de context van mijn dagelijkse verantwoordelijkheden. Elke week heeft gedeeltes om mijn wekelijkse en dagelijkse focuspunten op te schrijven, afspraken te plannen, tijd te reserveren voor zowel persoonlijke als zakelijke taken per prioriteit, goede dingen die gebeuren te noteren en een lege ruimte die ik wekelijks naar behoefte kan aanpassen.
Wekelijkse voorbereidingsroutine
Iedere zondag gebruik ik 30-60 minuten om mijn week voor te bereiden. Ik doorloop de volgende stappen:
- Ik voer al mijn verplichte afspraken in mijn agenda, zowel zakelijk als persoonlijk.
- Dan maak ik een lijst van alle to do’s die week (in volgorde van prioriteit) inclusief de stappen van mijn Business Plan.
- In het vakje links van de taak, schrijf ik het aantal minuten die nodig zijn om de taak te voltooien.
- Ik start met de hoogste prioriteit, en noteer de taken in passende tijdvakken in mijn agenda.
- Ik vul de focus voor alle dagen in en beslis wat het ene ding is dat af moet deze week en ik plaats dat in het bovenste deel.
EXTRA CREDIT: Om de volgende dag goed voor te bereiden gebruik ik de avond daarvoor 5-10 minuten om de agenda te overzien en maak ik wijzigingen indien nodig. Bijvoorbeeld: als een vriend mij vraagt om mee te gaan sporten, dan pas ik mijn schema daarop aan.
https://www.boekhoudeninexcel.nl/product/business-toolkits/business-planner/
Begroting 2019
Binnenkort ga ik de begroting 2019 maken voor mijn bedrijf. En dat is een stuk simpeler nu ik precies weet wat ik wanneer ga doen. Ik weet bijvoorbeeld:
- welke nieuwe producten ik wil ontwikkelen en lanceren
- de marketingactiviteiten die ik ga doen, bijvoorbeeld: mailings, Google Adwords, Facebook advertenties etc.
- investeringen die ik ga doen om deze plannen te realiseren
- trainingen die ik wil volgen om mijzelf verder te ontwikkelen
- kosten die ik moet maken om mijn doelen te halen
Waarom de begroting 2019 maken?
Meer dan de helft van alle kleine ondernemingen met minder dan vijf werknemers stelt nooit een budget op. Deze ondernemingen komen met allerlei excuses, zoals: ‘Ik kan mijn omzet niet voorspellen’ en ‘Het kost te veel tijd’. Bedrijven die al wat langer meedraaien, begrijpen het belang van plannen en meten wel. Zonder een goed financieel plan is het bijna onmogelijk om intelligente financiële beslissingen te nemen voor je bedrijf. Het maandelijkse budgetrapport is het meest basale managementrapport. Het toont de ontwikkeling van de omzet en kosten ten opzichte van je budget.
Vier redenen om de begroting 2019 te maken:
- Een begroting stel je op om de financiële haalbaarheid van je plan te toetsen. Het is niet slim om een onderneming te starten die onvoldoende winstgevend kan te zijn. Misschien ben je na het opstellen van je financieel plan wel een droom armer, maar je hebt jezelf ook een hoop narigheid bespaard. Je hebt nog altijd de kans om te starten als ondernemer als je een beter idee krijgt.
- Een begroting koppelt de middelen aan de doelstellingen en strategieën. Het businessplan helpt bij het bepalen van de benodigde investeringen en de kosten. De begroting helpt bij het plannen ervan.
- Met een goed financieel plan ben je in staat om je handelingen te monitoren en de prestaties van je onderneming te beoordelen en verbeteren. De ontwikkeling van de opbrengsten, kosten en geldmiddelen kun je scherper in de gaten houden door de begroting te vergelijken met de realisatie. Op die manier kun je tijdig ingrijpen, bijvoorbeeld door je verkoopinspanningen te verhogen of je hand op de knip te houden.
- Tot slot is het financieel plan een uitstekend communicatiemiddel. Je kunt alle betrokkenen in financiële bewoordingen informeren over je plannen en strategieën.
Hoe maak ik de begroting 2019?
Mijn begroting 2019 maak ik met mijn Financieel Plan in Excel in de volgende 5 stappen:
- Als eerste stel ik de exploitatiebegroting op, oftewel de begrote winst- en verliesrekening voor 2019. Ik bepaal mijn omzet, kostprijs verkopen en operationele kosten voor 2019. Vooraf bereken ik ook hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen, zodat ik niet voor nare verrassingen kom te staan.
- Mijn begroting 2019 bevat ook mijn investeringsbegroting. Ik bepaal dus welke grote uitgaven ik ga doen om mijn plannen te realiseren. De afschrijvingen van vorige en nieuwe investeringen worden nu automatisch uitgerekend.
- Verder maak ik een financieringsplan. Nu ik weet wat ik nodig heb voor het runnen van mijn bedrijf (1 en 2), bepaal ik hoe ik dat allemaal ga betalen. Moet ik geld lenen volgend jaar? Of breng ik privé geld of goederen in? Of kan ik nog ergens subsidie voor aanvragen?
- En natuurlijk moet ik ook leven, dus stel ik mijn privébegroting op. Hiermee bepaal ik hoeveel inkomen ik uit mijn bedrijf nodig heb. Ik weet dan precies hoeveel geld ik mag uitgeven om van te leven en leuke dingen te doen.
- En als laatste stap stel ik mijn liquiditeitsprognose op. Dit is wel de moeilijkste, maar ook de belangrijkste stap! Als ik dit goed doet, dan weet ik wat er in welke periode aan geld binnenkomt en uitgaat. Ik weet dan al van tevoren waar ik eventueel in geldnood kom.
Wat maakt het maken van een financieel plan moeilijk?
Het bepalen van je plannen voor volgend jaar is al een uitdaging op zich. Dit plan vertalen in een financieel plan is ook niet gemakkelijk. Want hoe knoop je al die plannen aan elkaar?
Hoe wordt de begroting 2019 maken wel eenvoudig?
Als je een goede template gebruikt, dan wordt het bijna kinderspel. Ik gebruik Financieel Plan in Excel 2.0. Dit is een volledig geïntegreerde planningstoolkit voor alle delen van de begroting 2019. Ik hoef mijn gegevens maar één keer in te voeren en alle rapportages worden automatisch gegenereerd!
Maar hoe weet ik dan of alles juist aan elkaar is geknoopt?
Dat is simpel. Omdat óók de geprognosticeerde balans uit dit systeem rolt. In mijn boek Het grote geldboek voor de kleine ondernemer sta ik in hoofdstuk 11 stil bij de drie documenten van de jaarrekening:
- de winst- en verliesrekening
- de balans
- en het kasstroomoverzicht (cashflow)
Deze drie documenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elke financiële transactie heeft namelijk effect op 1 of meerdere van deze documenten. De winst- en verliesrekening vertelt je hoe winstgevend je bedrijf is. De balans laat zien wat je onderneming bezit op een bepaald moment en hoe dat is betaald (gefinancierd). En nu komt het mooie! Het kasstroomoverzicht verklaart het verschil tussen de begin- en eindstand van je bank- en kasstanden in een bepaalde periode. En cash is een van de bezittingen van je onderneming.
Het Financieel Plan in Excel maakt dus automatisch de begrote winst- en verliesrekening (de exploitatiebegroting), de verwachte kasstromen (de liquiditeitsprognose) en de geprognosticeerde balans. Hiermee zie ik nu al hoe goed mijn bedrijf in staat is om winst om te zetten in cash!
Financieel Plan in Excel 2.0
Omdat ik zo enthousiast ben over Financieel Plan in Excel 2.0 heb ik dit product zelfs een eigen website gegeven. Op www.financieelplaninexcel.nl:
- lees je ook jij geld en tijd bespaart bij het maken van je begroting
- ontdek je alle functies en mogelijkheden
- kun je voorbeeld begrotingen bekijken
- en je welke bonussen je nu tijdelijk krijgt
Ga naar financieelplaninexcel.nl >>
https://www.boekhoudeninexcel.nl/product/business-toolkits/financieel-plan-in-excel/