Het grote geldboek voor de kleine ondernemer

In 7 stappen je administratie op orde

Als ondernemer geniet je veel vrijheden: je deelt je eigen tijd, je kiest zelf welke opdrachten je aanneemt of niet en je beoefent je favoriete sport wanneer je wilt enzovoort. Daarnaast moet je aan een aantal verplichtingen voldoen. En een van die verplichtingen is het bijhouden van een administratie. En dat is niet voor iedereen altijd even makkelijk. In deze email geef ik je 7 stappen die je hierbij helpen. Deze stappen vind je in detail terug in mijn nieuwe boek Het grote geldboek voor de kleine ondernemer.

In 7 stappen je administratie op orde

Stap 1. Verzamel bewijsmateriaal

Je administratie bijhouden begint met een nieuwe gewoonte. Bewaar alle bonnetjes, facturen, contracten, dagafschriften etc. op één plek. Bewaar alles, gooi niks weg! Hier vallen dus ook je agenda, aantekeningen, software en databestanden onder. Maak een foto van je bonnetjes en email die naar een apart emailadres en/of bewaar ze in een bakje bij je bureau.

Stap 2. Structureer al je documenten

Koop twee ordners en tabbladen (bijvoorbeeld genummerd van A t/m Z). Deel nu je ordner logisch in. Bij B bewaar je alle bankafschriften, bij V alle verkoopfacturen, bij U jouw urenverantwoording etc. Leg een aparte ordner aan voor je permanente dossier met daarin bijvoorbeeld alle contracten, inloggegevens Belastingdienst en VAR-verklaring, verzekeringen, Kamer van Koophandel-stukken etc.

Stap 3. Richt je digitale archief in

Omdat we steeds meer digitaal ontvangen en versturen doe je hetzelfde voor alle digitale stukken. Maak op je harde schijf een map aan voor je administratie en het permanente dossier. Zorg ervoor dat je een regelmatige en goed back-up maakt van je digitale archief. Gebruik bijvoorbeeld copy.com om al je documenten te synchroniseren op meerdere computers en de cloud. Tip: download je dagafschriften op tijd. Banken stellen dagafschriften voor zakelijke rekening over het algemeen maximaal 15 maanden beschikbaar om te downloaden.

Stap 4. Bewaar alle documenten minimaal 7 jaar

De administratie moet je 7 jaar bewaren. Sommige documenten, zoals notariële aktes, moet je 10 jaar bewaren. Handelt jouw onderneming in digitale diensten, zoals online gegevensopslag, toegang tot het downloaden van software en online spellen, dan is er ook sprake van een bewaarplicht van 10 jaar.

Stap 5. Beheer je btw-administratie

Zorg ervoor dat je vanaf het begin het juiste btw-tarief hanteert. Zie voor een volledig overzicht de website van de Belastingdienst. Bereken de btw over de vergoeding die je rekent voor de door jou geleverde goederen of diensten, bijvoorbeeld €100 + 21% = €121. Voldoe aan de eisen van de Belastingdienst: houdt overzichten bij van de door jou verstuurde en ontvangen facturen, jouw ontvangsten en uitgaven en het privégebruik van goederen en diensten. Maak gebruik van de kleine ondernemersregeling als je in een jaar minder dan €1.883 btw betaalt. Je betaalt dan minder of zelfs helemaal geen btw.

Stap 6. Houd een urenregistratie bij

Houd een urenregistratie bij om in aanmerking te komen voor diverse fiscale voordelen. Als je jaarlijks ten minste 1.225 uur besteedt aan je onderneming en je meer tijd besteedt aan je onderneming dan aan andere werkzaamheden, dan kom je in aanmerking voor bepaalde soorten ondernemersaftrek, zoals de startersaftrek, zelfstandigenaftrek, de meerwerkaftrek en de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk. Met een goede urenadministratie, zoals de urenregistratie in Excel, kun je dit feilloos aantonen.

Stap 7. Registreer ritten en kilometers

Registreer ritten en kilometers om fiscale bijtelling van je zakelijke auto te voorkomen of om zakelijke ritten met je privéauto te declareren bij jouw eigen onderneming. Als je de privéauto ook zakelijk gebruikt, mag je de btw op brandstof en onderhoud aftrekken voor het zakelijke deel. Dit is al gauw honderden euro’s btw per jaar die je niet hoeft te betalen. Daarvoor hoef je alleen de zakelijke ritten registreren (datum, aantal kilometers en adres is voldoende).

Jouw administratie op orde met het grote geldboek voor de kleine ondernemer

Wil je meer gedetailleerde informatie hoe je jouw administratie goed opzet en op orde krijgt? Bestel dan nu mijn nieuwe boek Het grote geldboek voor de kleine ondernemer. Voor slechts €27,50 krijg je een boek met honderden tips, adviezen, gratis downloads en checklijsten. Een must voor iedere ondernemer! ​Is binnenkort jouw administratie op orde?

Tags: ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie

error: Let op: Deze inhoud is beschermd!!

De waardering van www.boekhoudeninexcel.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.5/10 gebaseerd op 44 reviews.

Login