Ook dit jaar heb ik weer enkele grotere en kleinere verbeteringen doorgevoerd in het beste boekhoudpakket in Excel. Ik moet zeggen dat het zo langzamerhand wel steeds moeilijker wordt om met nieuwe ideeën te komen.
Maar gelukkig zijn er behulpzame gebruikers die me attenderen op slimme wijzigingen. Ik vraag ieder jaar wat jullie wensen zijn en ook nu kreeg ik waardevolle tips. Raadpleeg altijd ook het Versiebeheer om te zien wat er allemaal wijzigt.
In dit blogartikel ontdek je de belangrijkste nieuwe functionaliteiten en verbeteringen van Boekhouden in Excel 11.0 en lees je hoe je kunt updaten naar de nieuwste versie.
DEMONSTRATIEVIDEO 11.0
Bekijk onderstaande video waarin alle (belangrijke) wijzigingen getoond worden.
BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN
Hieronder volgt een korte toelichting op de 5 belangrijkste wijzigingen van Boekhouden in Excel 11.0.
1. Automatische selectie grootboekrekening o.b.v. tegenrekening
Als je een van de handige (aangepaste) importmodules gebruikt en je houdt tegelijk een lijst bij met veel voorkomende tegenrekeningen, dan worden veel posten in je bankboek automatisch geboekt op de betreffende grootboekrekening.
Het werkt als volgt:
- Maak een lijst aan van veel voorkomende tegenrekeningen op je bankafschriften. Denk bijvoorbeeld aan:
- verzekeringspremies die maandelijks worden geïnd
- bankkosten die in rekening worden gebracht
- overboekingen naar je privérekening etc.
- Kies een grootboekrekening die je vrijwel altijd gebruikt bij die posten.
- Importeer je banktransacties met een van de importmodules.
- De grootboekrekening wordt nu automatische geselecteerd.
2. Projectcode bij banken toegevoegd
Vanaf nu kun je ook omzet of kosten rechtstreeks vanuit de bank boeken op een project. Je hoeft dan niet persé het verkoopboek of inkoopboek te gebruiken.
Zoals je ziet is de volgorde van de kolommen gewijzigd. De grootboekrekening (lichtblauwe kolom) staat nu achteraan. Dit is nodig anders worden de formules in die kolom overschreven als je banktransacties vanuit de importmodules kopieert.
Omdat de kolommenstructuur is gewijzigd moet je ook de nieuwe importmodules gebruiken. Die vind je in het ledengedeelte.
3. Lijst met openstaande verkoop-/inkoopfacturen is nu inclusief oude openstaande facturen van vorige jaren
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden om ook de oude facturen van voorgaande jaren op te nemen in de lijst met openstaande facturen. Nu zie je altijd álle facturen die nog openstaan. Dat helpt je meteen te herinneren dat je die nog te vorderen hebt of moet betalen.
4. Lijst met openstaande verkoop-/inkoopfacturen oplopend of aflopend te sorteren
Zoals je hierboven ziet kun je de lijst oplopend of aflopend sorteren. Dat kies je bij Instellingen onder Financiële gegevens (rechts).
5. Extra kolom toegevoegd voor factuurnummer van de leverancier in Inkoopboek
Op verzoek heb ik ook een extra kolom toegevoegd waarin je het factuurnummer van de leverancier kunt verwerken. Zo kun je facturen sneller opzoeken als dat nodig is.
Andere wijzigingen?
Alle andere wijzigingen in Boekhouden in Excel 11.0 lees je bij Versiebeheer.
DEMONSTRATIE EXCEL WORKX UPDATE TOOL
Bekijk in deze video hoe je jouw gegevens razendsnel en geheel automatisch overzet in de nieuwste versie van Boekhouden in Excel.
VEEL GESTELDE VRAGEN
Moet ik opnieuw betalen voor deze update?
Nee, alle updates van Boekhouden in Excel zijn gratis zolang je een geldige licentie hebt.
Hoe moet ik de nieuwe versie downloaden?
Vanaf nu kun je Boekhouden in Excel 11.0 downloaden via het ledengedeelte van de website of bij jouw downloads in je account. Als je meer dan het standaard aantal regels denkt nodig te hebben, download dan de extra grote variant (met dubbel aantal regels).
Ik heb al een activatiecode voor 2025, moet ik nu een nieuwe activatiecode maken voor versie 11.0?
Nee, je kunt gewoon je oude activatiecode van 2025 gebruiken. Je hoeft dus geen nieuwe activatiecode aan te maken voor 2025 als je dat al had gedaan. Bekijk hier hoe je zelf je de activatiecode aanmaakt in jouw account.
En mijn maatwerk dan?
Maatwerk wat je in het verleden hebt laten doen, wordt niet automatisch overgenomen. Dit moet je wederom aanvragen en afrekenen of je kunt jouw oude versie blijven gebruiken.
Hoe neem ik versie 11.0 in gebruik?
De meeste mensen stappen per 1/1 over op een nieuwe versie, omdat je dan alleen de vaste gegevens hoeft over te nemen: klanten, leveranciers, producten & diensten, projecten, instellingen en eventueel jouw aangepaste rekeningschema. Maar dankzij de gratis ExcelWorkx Update Tool kun je nu altijd tussendoor overstappen.
Hoe zet ik mijn gegevens over?
Heel makkelijk. Gebruik de nieuwe gratis ExcelWorkx Update Tool. Selecteer je oude bestand met gegevens, selecteer je nieuwe lege template en druk op de kopieerknop.
Ben je eigenwijs en wil je desondanks toch handmatig je gegevens overzetten (of gebruik je een Mac)? Selecteer de gegevens van de witte cellen in een tabblad, bijvoorbeeld de cellen D10 t/m W23 van het tabblad Klanten, rechtermuisklik, kies Kopiëren (of ctrl-C), ga naar cel D10 van het tabblad Klanten in versie 11.0, rechtsklik en HEEL BELANGRIJK! Kies Plakken speciaal, Waarden. Doe dit voor alle groepen van witte cellen per tabblad.
Kunnen jullie dit voor me doen?
Voor een kleine vergoeding van € 50 zetten wij jouw administratie over in de nieuwste versie. We zetten dan ook de door jou aangepaste factuursjabloon over. Bestel dan dit maatwerk.
JOUW REACTIE? VERZOEKEN/IDEEËN?
Kun je deze update waarderen of heb je nog ideeën? Laat s.v.p. hieronder weten wat je ervan vindt. Dat vinden we erg leuk om te lezen en zullen er ook op antwoorden.