De winstmarge berekenen is voor veel ondernemers (nog) een uitdaging. Voor de detailhandel is het van levensbelang om hier geen fouten in te maken. Want van de marge op verkochte producten moet je alle overige kosten betalen. Als je een webshop of fysieke winkel hebt, dan spreek je van een retail marge. Deze marge is de winst die je maakt op elke verkoop. Maar let op, de retail marge berekenen we net even anders.
In dit artikel ontdek je:
- Wat is de winstmarge?
- Hoe moet je de winstmarge berekenen?
- En hoe bereken je de retailmarge?
- Waarom is winstmarge belangrijk?
Wat is winstmarge?
De winstmarge is een percentage dat aangeeft hoeveel winst je maakt op elke euro omzet. Het laat zien hoe efficiënt je bedrijf is in het genereren van winst in verhouding tot de omzet. Er zijn verschillende soorten winstmarges, maar de meest gebruikte zijn:
- Brutowinstmarge: dit is de verhouding tussen de brutowinst (omzet minus kosten van verkochte goederen) en de omzet.
- Bedrijfswinstmarge: dit is de verhouding tussen de operationele winst en de omzet.
- Nettowinstmarge: dit is de verhouding tussen de nettowinst (na belastingen en overige kosten) en de omzet.
- Retailmarge: dit is de verhouding tussen de prijs van het product voor klanten en de inkoopkosten van het product.
In dit artikel ga ik verder op de brutowinstmarge en de retail marge, want daar worden de meeste rekenfouten gemaakt door ondernemers.
Winstmarge berekenen
Om de winstmarge te berekenen heb je de verkoopprijs en inkoopprijs nodig. Bereken de winstmarge met de volgende formule:
Winstmarge = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs x 100%
In de meeste gevallen gebruik je de prijzen exclusief btw. De winstmarge is dus een percentage van de verkoopprijs exclusief btw.
Retail marge berekenen
Maar bij de retailmarge gaan we net iets anders met deze getallen om. De retailmarge druk je uit als een factor van de inkoopprijs exclusief btw. De retailmarge bereken je met de volgende formule:
Retailmarge = verkoopprijs voor de klant inclusief btw / inkoopprijs exclusief btw
Een voorbeeld:
- De verkoopprijs voor je klanten is €39 (inclusief btw).
- Je koopt het product in voor €13 (exclusief btw).
- Dan is de retailmarge gelijk aan de factor 3,0 (€39 / €13).
En hier gaat het vaak mis bij retail ondernemers. De inkoopprijs gaat misschien 3x over de kop, maar je houdt niet 2x het verschil over. (€39 – €13 = €26). De btw die de klant betaalt moet je afdragen aan de belastingdienst. Wat je echt overhoudt is:
- €39 / (1 + 21%) = €32,23
- €32,23 – €13 = €19,23
Voorbeeld winstmarge berekenen
En dat brengt ons meteen bij het berekenen van de echte winstmarge. De btw speelt namelijk ook nog een rol. De winstmarge druk je dus uit in prijzen exclusief btw.
Een voorbeeld:
- Verkoopprijs exclusief btw is €39 / (1 + 21%) = €32,23
- De winst is: €32,23 – €13 = €19,23
- Winstmarge is €19,23 / €32,23 x 100% = 59,7%
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs uitgedrukt. Je kunt de winstmarge ook uitdrukken als opslag op de inkoopprijs. (€ 32,23 – € 13) / € 13 x 100% = 147%. Let op! Ook in deze berekening zijn alle prijzen exclusief btw.
Waarom is winstmarge belangrijk?
Als je niet goed weet wat je doet, dan kun je jezelf flink in de vingers snijden. Want heb je rekening gehouden met de btw? Of hoe druk je de winstmarge uit? In procenten van de verkoopprijs of van de inkoopprijs?
De winstmarge is belangrijk, want:
- het bepaalt grotendeels de financiële gezondheid van je onderneming. Een hoge winstmarge wijst op een financieel gezond bedrijf dat in staat is om zijn kosten effectief te beheren.
- winstmarges helpen je om de juiste prijsstrategie te bepalen. Als je weet wat je kosten zijn, kun je je prijzen beter afstemmen op de markt.
- door je winstmarge te vergelijken met die van concurrenten, begrijp je beter waar je staat in de markt.
- jet biedt waardevolle inzichten voor strategische beslissingen, zoals investeringen en kostenbesparingen.
Verkoopprijs of inkoopprijs berekenen bij een bepaalde winstmarge?
Wil je juist het tegenovergestelde berekenen? Bijvoorbeeld de verkoopprijs als je de inkoopprijs en gewenst marge weet. Dan raad ik je aan om even dit blogartikel te lezen.
De verkoopprijs, inkoopprijs en winstmarge zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Weet je twee van de drie? Dan kun je de derde uitrekenen.
In dit blogartikel leer je dus ook om de verkoopprijs of inkoopprijs te berekenen als je de winstmarge weet.
Daarnaast ontdek je hoe je dit toepast bij een andere drie-eenheid, (de standaard verkoopprijs, korting en aanbiedingsprijs). Ook hier geldt: als twee van de drie bekend zijn, dan kun je de derde berekenen.
Conclusie
Het berekenen van je winstmarge is essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering. Het helpt je niet alleen om je huidige financiële situatie te begrijpen, maar ook om strategische beslissingen te nemen die je bedrijf kunnen laten groeien. Neem de tijd om je cijfers regelmatig te evalueren en pas je strategieën aan waar nodig. Zo bouw je aan een winstgevend en duurzaam bedrijf!