Financiën voor managers en ondernemers in 60 minuten

Stel een adequate begroting op

Stel een adequate begroting op: maak een cijfermatige onderbouwing van je plannen en toets of ze haalbaar zijn in 5 stappen.

5 stappen naar een goede begroting

  1. Verzamel informatie die relevant is voor jouw budget. Verdiep je in de ultieme doelstelling van de organisatie en kijk naar de algemene economische ontwikkeling. Ken de industriestandaards en dompel jezelf onder in de normen en waarden van je bedrijf. Vergeet niet een SWOT-analyse te doen en ken de historie van de onderneming.
  1. Identificeer en formuleer meetbare doelstellingen voor jouw onderneming, divisie, afdeling of unit. Bepaal wat je wilt bereiken en zorg dat dit aansluit met de bedrijfsdoelstelling. Formuleer ze SMART. Bijvoorbeeld: ‘Verhoging van de bruto omzet met 4% vanaf het tweede kwartaal”.
  1. Bedenk strategieën hoe je jouw doelen gaat bereiken. Maak keuzes over de inzet en verdeling van bedrijfsmiddelen, zoals geld, tijd en mensen. Formuleer strategieën rond vier gebieden: het ultieme doel, groei, productiviteit en de waardepropositie. Schrijf ze op in de doel-door-doen-structuur. Bijvoorbeeld: ‘Groei van het aantal leden tot 100 binnen 2 jaar door een lid-werft-lid-actie tegen een gereduceerd tarief’.
  1. Identificeer en documenteer al jouw aannames. Stel kritische vragen bij je aannames over verwachte omzet en kosten. Gebruik hiervoor de handige checklist in het boek.
  1. Onderbouw jouw aannames. Vertaal jouw aannames in harde getallen. Bedenk bij alle aannames wat de effecten zijn op de omzet, kosten en de kwaliteit van de dienstverlening. Gebruik het sjabloon van de financiële afdeling. Ben je eigenaar van een kleinere onderneming? Gebruik dan dit compleet geïntegreerde financieel plan.

Een checklist in het boek met praktische begrotingstips helpen je bij het opstellen van jouw begroting. Registreer je boek en ontvang vijf rekenmodellen voor het opstellen van een begroting geheel gratis.

Nieuw boek

Binnenkort komt mijn nieuwe boek uit “Financiën voor managers en ondernemers in 60 minuten“. In 60 minuten leer je wat nodig is om jouw bedrijf, divisie, unit of afdeling beter te managen door het toepassen van 6 onmisbare financiële vaardigheden.

Dit artikel is onderdeel van een serie van zes artikelen over 6 onmisbare financiële vaardigheden voor managers en ondernemers.

Artikel 1: Stuur op de drie belangrijkste financiële rapportages
Artikel 2: Meet de financiële gezondheid met de jaarrekening

Tips voor je begroting in het boek Financiën voor managers en ondernemers in 60 minuten

Nog geen reacties.

Geef een reactie

error: Let op: Deze inhoud is beschermd!!

Login